Document de Poziție – Educație Dezvoltare Durabilă

Context

Dezvoltarea Durabilă este un concept relativ nou, care își are originile în mișcarea de mediu a anilor ‘70. Instituțiile internaționale au început atunci să fie interesate de Dezvoltarea Durabilă, anticipând nevoile care vor exista în viitor.

În 1987, Comisia pentru Mediu și Dezvoltare a Națiunilor Unite a creat raportul “Our Common Future”, cunoscut și drept Raportul Brundtland. Atunci a fost introdusă o definiție a conceptului de Dezvoltare Durabilă (mai jos).

Dezvoltarea Durabilă se găsește la intersecția a trei piloni principali: economic, social și mediu. Astfel, pentru ca o acțiune să fie considerată “de dezvoltare durabilă”, ea ar trebui să respecte atât principii sănătoase economice, cât și sociale și de mediu.

Concepte

Dezvoltarea Durabilă – cea mai acceptată definiție a acestui concept este “satisfacerea nevoilor generațiilor prezente, fără a compromite posibilitatea generațiilor viitoare de a-şi satisface propriile nevoi”

Sustenabilitatea – acest cuvânt nu există în limba română, dar îl putem considera un englezism cu definiția de “capacitatea de a dura”

Educația pentru Dezvoltare Durabilă – UNECE oferă cea mai bună definiție: “Educația pentru Dezvoltare Durabilă dezvoltă și îmbunătăţește capacitatea indivizilor, a grupurilor, a comunităţilor, a organizaţiilor și a ţărilor de a gândi și a acţiona în favoarea dezvoltării durabile. Ea poate genera o schimbare în mentalităţile oamenilor, potenţând capacitatea acestora de a crea o lume mai sigură, mai sănătoasă și mult mai prosperă, îmbunătăţind astfel calitatea vieţii. Educaţia pentru o dezvoltare durabilă oferă o abordare critică, un grad sporit de conștientizare și puterea de a explora și dezvolta noi concepte, viziuni, metode și instrumente.”

Sustainable Development Goals / SDG (Obiectivele de Dezvoltare Durabilă / ODD) – sunt un set de 17 obiective generale pe care țările ONU și le-au asumat – spre exemplu: Eradicarea sărăciei extreme (SDG1) sau Educație de calitate (SDG4). Ele sunt aceleași pentru toată lumea, având denumiri cuprinzătoare – dar fiecare dintre aceste SDG-uri are un set de obiective clar definite, specifice, cu ținte și indicatori. Fiecare țară semnatară și-a asumat anumite ținte pentru fiecare din aceste SDGs, în funcție de realitatea locală  

De ce EDD

Educația pentru Dezvoltare Durabilă propune o abordare transversală a principiilor Dezvoltării Durabile – dincolo de “a învăța despre”, EDD propune ca acțiunile și comportamentele noastre de zi cu zi să fie unele durabile. Cuprinde punerea în practică a acestor principii, în contexte cercetășești (educaționale, administrative, etc ) și nu numai.

În învățământul formal, spre exemplu, nu se încurajează crearea unei materii opționale, ci mai degrabă formarea profesorilor de la orice materie astfel încât să fie capabili să conecteze materia lor cu Dezvoltarea Durabilă.

EDD la cercetași și-ar propune același lucru – să integreze principiile Dezvoltării Durabile la toate nivelurile în care acționează cercetășia.

Document de poziție:

Educația pentru Dezvoltare Durabilă în ONCR

Context

Poziția WOSM referitoare la acest subiect este de a încuraja și oferi sprijin pentru NSO-uri, astfel încât acestea să integreze Educația pentru Dezvoltare Durabilă în programele lor.

Există un parteneriat mondial între WOSM și ONU pe implementarea și promovarea SDG-urilor la nivelul comunităților.

Tot la nivel mondial se lucrează, alături de WWF, la “Panda Badge” – un ecuson care va evidenția interesul și asumarea cercetașilor fată de educația pentru mediu.

La nivel național avem deja parteneriate semnate care demonstrează angajamentul nostru față de Dezvoltarea Durabilă:

  • Suntem membri-observatori FOND (Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Dezvoltare din România)
  • Parteneri oficiali ai WWF (World Wide Fund for Nature)
  • Membri în Rețeaua ONG21 (rețeaua națională a ONG-urilor preocupate de Educația pentru Dezvoltare Durabilă)

În intern, am făcut deja pași importanți pentru evidențierea interesului nostru față de Educația pentru Dezvoltare Durabilă:

  • Am adoptat și implementăm World Scout Environment Programme (Programul Cercetășesc Mondial pentru Mediu) – prin badge-uri specifice și un ghid de activități
  • Am creat două instrumente care susțin Educația pentru Dezvoltare Durabilă:
    • determinatorul de plante (platformă online cu cele mai întâlnite plante)
    • platforma implicatincomunitate.ro (adună articole de specialitate despre SDG, cu scopul informării corecte)

Scopul acestui document este de a defini liniile principale pe care organizația noastră își dorește să le respecte și implementeze, cu referire la dezvoltarea durabilă, în programul cercetășesc.

Programe

  • La fiecare ramură de vârstă în parte, atunci când se creează obiectivele educative, există un minimum de obiective direct legate de educația pentru dezvoltare durabilă (ex: 20%)
  • Definirea unor activități care pot fi raportate ca lucrând pentru EDD. Criterii de avut în vedere:
    • Obiectivele de învățare urmărite
    • Calitatea materialelor utilizate în activitate
    • Logistica activității
  • Stabilirea unui număr minim de activități EDD care sunt scrise în raportul de activitate anual
  • Introducerea unor criterii de calitate EDD în procesul de standardizare al activităților cercetășești și în procesul de acreditare a evenimentelor
  • Definirea și conceperea documentelor-support de care liderii au nevoie pentru implementarea EDD
    • Descrierea conceptelor – ce este EDD
    • Politica ONCR privind EDD
    • Ghid de obiceiuri sănătoase în interiorul organizației (de tipul: se încurajează plata unei taxe eco atunci când călătorim cu avionul)
  • Abordarea transversală a principiilor Dezvoltării Durabile în noua propunere pedagogică

Resurse umane / Adults in Scouting

  • Formatorii ONCR sunt formați în livrarea de module specifice DD, atât pentru stagiile de bază, cât și pentru cele Woodbadge
  • Obiectivele de învățare Woodbadge dezvoltă competențe de punere în aplicare și “predare” a EDD. La fel ca la programe, există un număr minim de obiective care se adresează direct EDD (ex: 20%)
  • Ne dorim să dezvoltăm o gândire tip DD a liderilor (dincolo de a le oferi noțiuni despre SDG, spre exemplu)
  • Stagiile actuale de formare cuprind un minim de sesiuni / stagiu, adaptate tematicii, care dezvoltă competențe EDD
  • Există formare specifică ( traininguri distincte/ workshopuri/ evenimente) care susține dezvoltarea de competențe pentru prima generație de cercetași interesați de EDD care se pot implica la nivel național în acest domeniu

Documente de referință:

Strategia Națională pentru Dezvoltarea Durabilă a României 2030

Strategia UNECE pentru Educația pentru Dezvoltare Durabilă

Strategia Națională pentru Dezvoltare Durabilă a României Orizonturi 2013 – 2020 – 2030

Agenda 2030 pentru Dezvoltare Durabilă

Educație pentru Obiectivele Dezvoltării Durabile – obiective de învățare

SCOUTS for SDGs

Criterii de dezvoltare ale școlilor dezvoltării durabile

2 thoughts on “Document de Poziție – Educație Dezvoltare Durabilă”

  1. •”Am adoptat și implementăm World Scout Environment Programme (Programul Cercetășesc Mondial pentru Mediu) – prin badge-uri specifice și un ghid de activități” -INTREBARE : unde gasim ghidul de activitati pentru a putea aplica la activitatile pe care le facem cu cercetasii.

    1. Daniela Borontis

      Hey, Anamaria,
      Programul WSEP se găsește pe oncr.ro, la secțiunea resurse.
      Dacă ați avut delegați la Adunarea Generală, atunci sigur ei au primit ghidul și în format fizic 🙂
      Spor la implementat activități durabile faine, ne super bucurăm că ne-ai scris!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *