Consultare cu privire la organizarea următoarei Jamboree Naționale

Consiliul Director pune în consultare această decizie până pe data de 31 decembrie 2025, cu posiblitatea prelungirii la cerere. Asta înseamnă că noi ne-am asumat-o în forma pe care o vedeți, și vă cerem părerea înainte ca ea să fie adoptată formal. Puteți trimite feedback la secretarCD@scout.ro sau aici, prin comentariu la acest articol.

Această decizie nu este (încă) în vigoare.

Preambul

Unul din modurile în care cercetași trăiesc și înțeleg dimensiunea națională a organizației este printr-o Jamboree Națională. Ne-am propus astfel să definim pașii spre a putea organiza un astfel de eveniment, într-o variantă sustenabilă, cu o ciclicitate, care să ofere oportunități cercetașilor și să sprijine dezvoltarea mișcării cercetășești. 

Motivul pentru care Jamboreea nu este pe lista priorităților este pentru că Jamboreea trebuie să ofere un beneficiu și organizației, să fie sustenabilă, lucru pe care din ultimele două experiențe nu l-am reușit, dimpotrivă. Pentru ambele Jamboree Naționale din ultimii 15 ani au fost extrem de multe lucruri bune și de impact, a existat o promovare a cercetășiei în comunitate și chiar națională, iar echipele implicate au demonstrat că se pot face lucruri cu resurse puține. Ambele evenimente însă au însemnat și:

–       blocarea administrativă a organizației pentru o perioadă de 6 luni – 1 an, 

–       blocarea dezvoltării de alte proiecte și programe în organizație pentru cel puțin un an,

–       cercetași implicați care au intrat în burn-out, 

–       cercetași care au ales să părăsească organizația ulterior evenimentului

Ce putem face diferit pentru a putea să organizăm Jamboree periodice, sustenabile:

  • vrem să reluăm organizarea jamboreelor periodice / la 4 ani în România
  • ne punem niște condiții minime pe care organizația în totalitatea sa trebuie să le îndeplinească 
  • condițiile trebuie să includă sisteme de pregătire pentru tineri și nu numai, o țintă / număr de tineri care să fi avut roluri de decizie / coordonare în departamente cheie, competențe pe gestiunea financiară a proiectelor, distribuție geografică în materie de pregătire, noul program să fie finalizat. O listă completă și clară
  • data nu poate fi mai repede de 1 an de la îndeplinirea criteriilor
  • să creăm / lansăm standarde și oportunități de învățare pentru toată lumea, pentru organizare de evenimente, și încurajăm și Centrele Locale să contribuie activ la procesele de formare prin learning by doing și să găsească / teste locații pentru o Jamboree

La  întrebarea ridicată și către Centrele Locale în Adunarea Generală din primăvară 2025, perspectivele au fost similare:

  • Avem nevoie de un program de formare și dezvoltare pentru tineri, și nu numai. 
  • Experiențe de învățare practică, cu aplicabilitate locală. Învățăm local și apoi dezvoltăm național
  • Tinerii trebuie încurajați să preia inițiativa și să fie pregătiți pentru responsabilități mari prin pași mici.
  • Participarea la evenimente internaționale este văzută ca o formă de formare indirectă.
  • Se propune un manual de organizare cu lecții învățate, proceduri, pași. 
  • Începerea cu evenimente de dimensiuni mai mici (pentru teme/explo) pentru a câștiga experiență.
  • Campuri regionale sau naționale organizate de Centre Locale cu sprijin pentru ce înseamnă procesul de organizare.
  • Testarea unor locații fixe pentru logistică eficientă.
  • Accent pe transfer de cunoștințe între generații (drive, raportare, mentoring).
  • Schimburi de experiență între Centre Locale pentru ce înseamnă organizarea de evenimente.

Rezumat

Propunerea de decizie:

Art 1.1 Consiliul Director decide urmărirea următoarelor categorii de indicatori:

·       Organizația cunoaște și înțelege ce înseamnă organizarea unui eveniment recurent de tip Jamboree Națională și are o viziune comună asupra dorințelor și așteptărilor.

·       Centrele Locale au pregătirea necesară pentru a participa cu patrule de cercetași și pentru a fi implicate în organizare

·       Organizatorii Jamboreei Naționale au cunoștințele, abilitățile și atitudinea necesară organizării evenimentului

Art 1.2. Consiliul Director decide organizarea unei Jamboree Naționale cu o frecvență la 4 ani. 

Art 1.3. Consiliul Director stabilește că următoarea Jamboree națională să fie organizată de îndată ce este îndeplinit un set de criterii care să ofere garanții în ceea ce privește dezvoltarea organizației, sustenabilitatea conceptului pe termen lung și alinierea evenimentului cu Viziunea 2029. 

Art 1.4. Consiliul Director va evalua trimestrial acești indicatori și va demara pregătirile pentru Jamboree imediat ce acestea sunt îndeplinite. 

Art 2. Criteriile pentru organizarea unei Jamboree Naționale:

Art 2.1 Din perspectiva Organizației Naționale

  • Organizația intră în pilotarea Programului Cercetășesc înainte de lansarea Jamboreei
  • Din perspectiva dezvoltării structurii organizației – IEDLOC este funcțional, cu program de mentorat și un sistem de creștere numerică în teritoriu
  • Sistem de certificare și formare specifică este în lucru într-o variantă 1.0
  • Din perspectiva digitalizării, înscrierea la evenimente se realizează prin soft ONCR
  • Există un material cu informații despre organizarea de eveniment de tip Jamboree, document viu, care să ofere informații utile despre ultimele evenimente similare, inclusiv rapoarte de evaluare detaliate. 
  • Sunt lansate standarde de activități și oportunități de învățare pentru atingerea obiectivului. Acestea pot fi implementate în cadrul Școlii de Evenimente
  • Există un mecanism de candidatură pentru organizarea de evenimente naționale de către Centrele Locale / asocieri de Centre Locale.

 Art 2.2. Pentru tineri și organizarea de evenimente

  • Școala de evenimente – up and running – cu minim 10 evenimente organizate de către tinerii și participanții la program.
  • Minim 30 de tineri formați și certificați pentru organizarea de evenimente. 
  • Experiența organizației în a face minim 4 evenimente regionale acreditate – însemnând că sunt conform standardelor.
  • Participare a cercetașilor din școala de evenimente la cel puțin o jamboree de peste 2000 oameni, în roluri cheie dedicate învățării, sau la formare internațională în acest scop, cu sprijinul departamentului internațional. 

Art 2.3. Pentru Centrele Locale

  • Campuri locale (de patrulă, de unitate sau de Centru Local) pentru temerari / eXploratori / seniori organizate la cort cu minim 25 oameni de către 90% din Centrele Locale.
  • Implicarea a minim 75% din Centrele Locale în creare de oportunități de învățare pentru tineri în ce înseamnă organizare de eveniment – coordonare, echipă, financiar, raportare, safe from harm, program, prin participare la școala de evenimente, organizarea de evenimente sau formări specifice.
  • Testare locații de campare potrivite pentru un eveniment de minim 1000 oameni
  • Finalizarea proiectului PJ4All în 95% din Centrele Locale existente la data deciziei

Art 2.4. Pentru cercetașii care își propun să fie organizatori ai Jamboreei.

  • Cercetașii care își doresc să coordoneze următoarea Jamboree, (indiferent de rolul pe care îl au în ea) să poată demonstra experiența în organizarea de evenimente cu măcar 150 de participanți. 
  • Cel puțin 50% din echipa de coordonare în viitoarele propuneri să fie formată din tineri sub 35 ani. 

Art 3. Următoarea Jamboree Națională va fi necesar să țină cont de programul evenimentelor internaționale mari, World Scout Jamboree, World Scout Moot, Roverway și Central European Jamboree, evenimente la care ONCR are contingente mari, pentru a nu suprapune Jamboree Națională cu aceste evenimente. 

  • Consiliul Director mandatează departamentul internațional și Comisarul Internațional să actualizeze calendarul evenimentelor anual, pentru a avea informație la zi.

Alinierea cu strategia ONCR

Strategia ONCR pune accent pe calitatea și coerența programului educativ, astfel că Jamboreea este o extensie a Programului, nu un proiect izolat, ceea ce ne permite ca Jamboreea să devină un eveniment cu fundament educațional solid.

În linie cu Strategia ONCR, propunerea pune accent pe leadership tânăr, asumare treptată de responsabilități și învățare prin practică.

Strategia ONCR urmărește dezvoltarea autonomiei Centrelor Locale și dezvoltarea capacității de livrare locală și națională. Astfel, nu mai există dependență de un „centru” organizator iar Jamboreea devine un rezultat al maturității teritoriale, nu o presiune pe centru.

Strategia vizează proiecte sustenabile și diminuarea riscurilor umane. Abordarea actuală corectează explicit eșecurile trecutului: burnout, pierdere de membri și blocajul instituțional. 

Digitalizarea este o componentă explicită în direcția de dezvoltare a ONCR, Jamboreea devine motor de standardizare și profesionalizare

Strategia ONCR urmărește decizii bazate pe date și control strategic real, Jamboreea nu mai este „entuziasm de moment”, ci proiect guvernat. Abordarea condiționată, etapizată și evaluabilă transformă Jamboreea dintr-un risc sistemic într-un instrument strategic de dezvoltare organizațională.

Schimbări preconizate și impact

Prin această decizie, Organizația ar putea beneficia de o Jamboree planificată strategic, cu indicatori măsurabili, unde evenimentul devine un instrument de dezvoltare și nu un scop în sine.

Se crează un traseu clar de dezvoltare (local – regional – național) cu certificare de competențe pentru tineri și adulți, iar participarea la evenimente internaționale devine parte integrantă din formare. 

Centrele Locale devin co-creatori ai evenimentului, nu doar furnizori de participanți.

Transformarea Jamboreei Naționale dintr-un proiect cu costuri mari în resurse, într-un instrument strategic de dezvoltare organizațională, retenție a tinerilor, profesionalizare și creștere a capacității ONCR pe termen lung.

Aplicabilitate pentru tinerii sub 26 de ani

Propunerea creează un cadru clar, sigur și progresiv de dezvoltare personală, de leadership și de competențe profesionale, în care implicarea tinerilor nu mai este conjuncturală, ci parte dintr-un traseu de formare asumat organizațional.

Impactul major este transformarea tinerilor din resursă de execuție în actori reali ai deciziei și construcției organizației, cu beneficii directe pe termen lung pentru ei și pentru ONCR.

Aplicabilitate pentru o organizație de 10x mai mare

Propunerea creează oportunitatea un sistem scalabil de formare pentru mii de tineri.

Permite organizarea de evenimente naționale mari fără blocarea întregii organizații.

Standardele și certificările devin esențiale pentru menținerea calității la volum mare.

Descentralizarea elimină supraîncărcarea echipelor naționale prin transfer real de competențe în teritoriu.

Crește capacitatea de leadership printr-un flux constant de coordonatori pregătiți.

Reduce masiv riscul de burnout la nivel de vârf organizațional.

Face posibilă o planificare multianuală predictibilă, fără dependență de „oameni cheie”.

Buget

n/a

Repere legale / statutare

Statut articolul 28, alineatul (1) Consiliul Director conduce activitatea ONCR în intervalul dintre sesiunile Adunärii Generale.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *