Așa cum am anunțat și la Adunarea Generală din Decembrie, Consiliul Director pune în dezbatere modificarea procedurii Safe from Harm cu privire la Verificarea de Integritate pentru a adăuga confirmarea identității adulților la înscrierea în organizație.
În România există suficiente cazuri de furt de identitate (așa cum au fost documentate recent, spre exemplu, de presă în relații cu Instituții Financiare Nebancare), și procedurile pentru obținerea cazierelor judiciare nu se urmează strict peste tot. Prin procedura de verificare de integritate căutăm să ne apărăm de agesori sau pedofili condamnați, documentați, care sunt un procent foarte mic din populație, dar care au demonstrat că legea nu este un factor suficient care să-i oprească.
Propunere în consultare: conform hotărârilor Adunării Generale, modificările de procedură SfH se fac doar după consultarea cu Centrele Locale. Această propunere NU a fost adoptată încă de Consiliul Director și nu produce încă efecte și este publicată pentru a primi feedback de la cercetași și alte persoane interesate pentru a o putea îmbunătăți.
Termenul în care se pot trimite propuneri este 24 ianuarie 2025.
Vă rugăm să trimiteți propunerile la adresa secretarCD@scout.ro.
Pentru a clarifica de ce este necesară verificarea identității și de ce cazierele judiciare (CJ) / certificatele de integritate comportamentală (CIC) nu sunt suficiente, chiar și în situația în care ele sunt obținute online / prin avocații Organizației, propunem, cu titlul de exemplu, următoarele scenarii posibile:
- O persoană pe nume X, cu o condamnare la activ, pe care o are în CJ / CIC, dorește să devină cercetaș; pentru că s-a informat și știe că nu poate trece verificarea de integritate, cere unui bun prieten / membru de familie cu o vârstă similară, pe nume Y, să-și scoată un CJ / CIC pe nume propriu, inventând un motiv oarecare. X se prezintă apoi la Centrul Local din care vrea să devină membru, și se prezintă drept Y, obținând astfel acces la copii și tineri în ciuda unei condamnări. Centrul Local nu are cum să știe, din documentele pe care le are că Y este de fapt X.
- O persoană cu rol de director, manager de HR, sau secretar de la o instituție de învățământ, care are o condamnare ce nu îi permite să devină membru al ONCR, are acces la CJ / CIC pe care le primește de la toți profesorii / personalul care este obligat să le aducă la instituție, și le poate sustrage / copia pentru a ni le prezenta ca fiind ale lui / ei, cu același efect.
Considerăm astfel că introducerea verificării de identitate este un pas necesar, care va crește siguranța tuturor în Organizația noastră, și necesită doar un pic mai mult efort din partea noastră.
Ce se schimbă?
Pe scurt, de fiecare dată când parcurgem procedura de verificare de integritate, vom cere de-acum și un act de identitate pentru persoanele verificate. Copia actului va fi certificată ca autentică de către persoana care urmărește procedura de verificare de integritate, fie că face ea însăși copia, fie că compară copia (trimisă / adusă de persoana verificată) cu actul de identitate fizic.
Asta înseamnă și că procedura de verificare de integritate NU se mai poate face exclusiv online, chiar dacă copia la actul de identitate se face digitală (poză).
Ce se întâmplă cu persoanele verificate deja?
Toate persoanele care au trecut deja prin procedura de verificare de integritate vor trebui să completeze această parte de confirmare a identității în termen de un an de la adoptarea modificării la procedură, prin grija responsabilului SfH local.
Propunerea de decizie de Consiliu Director care conține formal toate modificările poate fi consultată aici.
Cum sunt împlinite cele 6 principii pentru procedurile Safe from Harm?
(later edit)
Procedurile SfH trebuie să îndeplinească 6 principii / criterii:
Creșterea siguranței ca prioritate – propunerea limitează un set de vulnerabilități a sistemului nostru de verificare, așa cum am descris mai sus
Compromisuri rezonabile pentru creșterea siguranței – efortul pe care îl depunem prin verificarea actului de identitate, în contextul celorlalte verificări, este relativ minor, atât pentru persoana verificată, cât și pentru cei care gestionează verificarea (cea mai mare diferență de efort este în situația în care tot procesul de verificare de identitate se făcea doar online, dar având în vedere că șansele sunt mici ca persoanele care sunt verificate să NU aibă vreo interacțiune fizică cu alți adulți care să poată face această verificare, credem că și aici efortul adițional este justificat)
Un mindset care să nu se limiteze la respectarea legii ca măsură de siguranță – aici lucrurile sunt un pic mai gri, în sensul că se poate face și argumentul că orice cadru legal am considera (membru, voluntar extern, …) pentru acești adulți, era necesară verificarea identității și până acum, chiar dacă procedura noastră în sensul ăsta nu era uniformă / era laxă. Dar în cazul acestei proceduri, confirmarea identității nu vine din necesitatea respectării legii, ci din dorința de a închide niște portițe de ocolire a sistemelor interne de protecție.
Transparență – tocmai acest articol pentru solicitarea opiniilor Centrelor Locale / a cercetașilor pe această modificare îndeplinește acest criteriu.
Pregătire pentru auditare – adăugarea copiei actului de identitate la restul dosarului fizic / digital pentru verificarea pentru integritate înseamnă că auditarea pentru respectarea acestei proceduri rămâne aceeași ca și până acum
Orice procedură trebuie scris în așa fel încât să poată fi aplicată din momentul în care intră în vigoare – procedura are toate elementele ca să se poată aplica de la început