Scopul – prezentarea sistemului de formare pilot, care urmează să fie implementat începând cu toamna anului 2025.
- ONCR îşi doreşte o creştere a numărului de membrii
- Descentralizarea formării
- Acces imediat la formare
- Pachete atractive pentru tineri
- Formare continuă
Sistemul de formare este împărţit în 4 etape:
- Etapa 0 – care se întâmplă local cu sprijinul Coordonatorului MOVIS, prin validarea competenţelor şi introducerea în lumea cercetăşească- pentru adultul nou venit în organizaţie care poate alege dacă devine lider sau îşi doreşte să se implice diferit.
- Etapa 1 – formare regională, cu ateliere online şi un weekend de formare fizic – În tot acest timp poate lucra la unitate/patrulă ca ajutor de lider alături de colegii săi cu mai multă experiență. Se validează competențele necesare pentru ca în acesta să depună Promisiunea de Lider.
- Etapa 2 – formare naţională, aprofundarea informaţiilor, 3 weekend-uri, validarea de competenţe prin sesiuni practice.
- Etapa ZOOM- IN – este o etapa ce poate fi accesată oricând după finalizarea Etapei 0, în baza unor criterii, și este destinată satisfacerii nevoilor de formare continuă și personalizării parcursului fiecăruia în organizație. “Specializări” asemănătoare cu însemnele de merit ale cercetașilor de ramurile de vârstă, dar care vor acoperi nevoi în organizație și vor fi în continuă adaptare și actualizare.
MONITORIZAREA – progresul adultului pe bază de competențe necesită o infrastructură eficientă, standardizată, cu multe instrumente la care să avem acces, precum și folosirea de date cantitative și calitative.
Concluzii generale
- Este nevoie de instrumente clare, simple și aplicabile pentru toate etapele.
- Validarea experienței anterioare trebuie tratată transparent și echitabil.
- Structura descentralizată necesită un cadru de selecție și sprijin bine definit.
- Este importantă implicarea activă a liderilor cu experiență pentru a susține formarea continuă.
- Necesitatea de a combina flexibilitatea cu reguli clare pentru o formare de calitate.
Feedback general la atelier
- Coerență și acoperirea completă a nevoilor actuale.
- Acceptarea ideii că nu toți adulții trebuie să fie lideri.
- Susținere pentru prioritizarea formării în fața activităților.
Provocări:
- Dificultăți logistice și financiare (zile libere, costuri, participare).
- Nevoie de comunicare clară și constantă cu Centrele Locale.
- Rezistență la schimbare din partea unor adulţi cu experienţă.