Articol actualizat după Adunarea Generală Extraordinară din Noiembrie 2021, pentru a include varianta actualizată a Politicii SfH, pe baza propunerilor de modificări venite în timpul AGEx.
Preambul
În februarie 2019, ne-am asumat dezvoltarea unei politici naționale, care să fie aplicată uniform la toate nivelurile organizației, care să asigure un mediu sigur pentru copii, tineri și adulți în absolut toate activitățile în care cercetașii sunt implicați.
Am țintit încă de atunci să avem o politică ușor de înțeles și de aplicat la nivelul întregii organizații, corelată cu standardele de activități din organizație, care să includă un minimum de condiții pentru toți adulții care ajung să lucreze cu copiii și tinerii, integrată în sistemul de formare, cu protocoale la fel de ușor de înțeles și aplicat.
Politica Safe from Harm (SfH) a fost unul dintre proiectele din cadrul țintelor strategice (COOL – cercetășia accesibilă și atractivă pentru adulți) în perioada 2019-2021, iar în planul trienal 2021-2024 politica de protecție a copilului, tânărului și adultului în cercetășie a devenit o prioritate a organizației.
Prin adoptarea și asumarea politicii de către Adunarea Generală, ne dorim ca aceasta să fie aplicată în toate activitățile cercetășești atât de membrii ONCR, cât și de partenerii organizației, creând astfel o cultură a promovării și îngrijirii siguranței fizice, emoționale și psihice, a încrederii și respectului reciproc.
Misiunea Cercetașilor este să creeze o lume mai bună, ceea ce cuprinde, în mod necesar, și lumea interioară a fiecăruia dintre noi.
Istorie:
- https://programe.scout.ro/2019/06/20/de-ce-o-politica-de-siguranta-personala-in-programul-cercetasesc/
- https://consiliuldirector.scout.ro/2019/02/28/pozitie-politica-de-siguranta-personala-in-programul-cercetasesc/
Rezumat
Propunerea de decizie:
Art.1. Consiliul Director susține și propune Adunării Generale a ONCR adoptarea Politicii de protecție a copilului, tânărului și adultului în cercetășie – prescurtat Politica Safe from Harm, detaliată în Anexa 1, ca principiu și ghid de bază al organizației, care să fie aplicat în toate activitățile cercetășești, atât de membrii ONCR, cât și de partenerii organizației, urmând ca în perioada noiembrie 2021 – septembrie 2022 întreaga organizație să se alinieze conform principiilor și valorilor acestei politici.
Art.2. Consiliul Director mandatează Directorul Executiv și Echipa Executivă (prin echipele de Safe from Harm și de formare) să urmărească, până în septembrie 2022, următoarele:
- Integrarea Politicii Safe from Harm la nivelul tuturor proiectelor și programelor cercetășești existente sau în lucru
- Crearea cursului Safe from Harm pentru adulți și parcurgerea lui de către toți adulții din organizație
- Crearea cursului Safe from Harm pentru Responsabilii SfH și parcurgerea lui de către toți cei vizați
- Crearea structurii de Responsabili SfH la nivel local
- Crearea materialelor de informare pentru cercetași
- Crearea documentelor standard corelate cu Politica SfH
- Găsirea unei soluții pentru stocarea în siguranță a documentelor solicitate tuturor adulților din organizație, actuali și viitori (adeziune, fișă medicală, cazier judiciar, certificat de integritate comportamentală, contract de voluntariat, certificat de finalizare a cursului Safe from Harm)
- Crearea registrelor de cazuri Safe from Harm
- Realizarea tuturor demersurilor necesare ca orice eveniment regional sau național să includă conceptul Listening Ear
Art. 3. Consiliul Director alege până în aprilie 2022 Responsabilul Național SfH și aprobă Echipa Națională de SfH, propusă de acesta, pentru un mandat de 3 ani.
Alinierea cu strategia ONCR
Politica Safe from Harm face parte din Direcția Strategică Calitatea educației și este o componentă cheie prin care ne propunem să atingem ținta de lideri autentici și integri din Viziunea 2023.
Schimbări preconizate și impact
Organizația Națională Cercetașii României a fost hotărâtă să creeze și să mențină un mediu de îngrijire, siguranță și protecție care să-i promoveze valorile centrale şi care să prevină problema abuzului şi exploatării copilului și tânărului. Depunem eforturi pentru crearea și existența unor mecanisme de conștientizare, prevenire, încurajare a raportării și ușurarea procedurilor de răspuns în cazurile de abuz.
Pentru ca aceste lucruri să existe și să funcționeze în interiorul organizației, există câteva schimbări care implică și resurse ale organizației:
- Integrarea și corelarea Politicii Safe from Harm în Statutul și Regulamentul ONCR
- Existența unei Echipe Naționale Safe from Harm formată din 4 responsabili SfH alături de responsabilul național
- Desemnarea a minimum un Responsabil SfH la nivelul fiecărui Centru Local
- Respectarea procedurilor de siguranță și cunoașterea schemei pentru raportarea abuzurilor, la nivelul întregii organizații, pe înțelesul fiecărei ramuri de vârstă.
Politica Safe from Harm
Consiliul Director susține și propune Adunării Generale a ONCR adoptarea Politicii de protecție a copilului, tânărului și adultului în cercetășie – prescurtat Politica Safe from Harm, detaliată în documentul de mai jos, ca principiu și ghid de bază al organizației, care să fie aplicat în toate activitățile cercetășești, atât de membrii ONCR, cât și de partenerii organizației.
Documentul a fost votat la Adunarea Generală Extraordinară din noiembrie 2021, varianta aprobată putând fi consultată mai jos.
- La nivelul centrelor locale nu cred că se pot găsi responsabili cu o pregătire adecvată. Un curs de câteva ore nu este suficient pentru a se putea evalua astfel de cazuri, cazuri care odată evaluate pot ajunge în instanță.
Propunerea noastră este să existe la nivelul fiecărui CL o persoană responsabilă de SfH care să îndeplinească următoarele condiții (prezentate și în anexa 2): minim 21 de ani împliniți, o persoană de încredere, capabilă să gestioneze conflicte, o persoană onestă, integră, o persoană demnă de încredere. O persoană care poate gestiona conflicte între cercetași (dacă acestea există) și un mare rol în oferirea de informații, sprijinirea liderilor și a tuturor cercetașilor, în organizarea de ateliere despre siguranța și protecția cercetașilor.
Situațiile care au potențialul de a ajunge în instanță, vor ajunge în gestionarea persoanelor cu o pregătire dedicată (vezi anexa 1) și a unei comisii care va investiga fiecare situație în parte, va vorbi cu toți cei implicați.
- Nici o comisie locală nu cred că este de asemenea potrivită.
Nici noi nu considerăm că o comisie locală e potrivită. De aceea propunem ca dacă local nu se găsește o soluție sau situația e mai gravă decât ce poate gestiona responsabilul de SfH local, să vină ajutor din exteriorul CL, de la responsabilul regional sau național.
- Din ce am văzut, WOSM are un curs în această problematică fără a-și lua o responsabilitate în a judeca cazurile ci doar în a le recunoaște și apoi adresa unor persoane cu pregătire și experiență relevantă. O etichetă de abuzator pusă unei persoane și apoi făcută cunoscută părintelui reclamant și întregii comunități (cum tocmai s-a întâmplat) poate pune organizația într-o lumină nefavorabilă în cazul unei hotărâri judecătorești în favoarea “abuzatorului”. Eu sunt de acord cu o activitate de 1-3 ședințe pe an cu copiii pentru a-i învăța să recunoască abuzurile. Dar de aici și până la avea câte un judecător în fiecare centru este mult.
Responsabilul SfH este un ajutor în Centru Local și are rolul de a promova siguranța, de a învăța membri centrului local să își ofere sprijin și să creeze împreună un mediu sigur la activități.
Legat de WOSM, din cunoștințele noastre, fiecare organizație din WOSM are sau urmează să aibă propria politică SfH și propriile proceduri interne.
- Dacă aceasta comisie de evaluare este necesară, aș sugera un parteneriat cu organizații cu experiență în domeniu și eventualele cazuri de abuz să fie evaluate prin/cu ajutorul unor oameni cu o pregătire adecvată care pot evalua și recunoaște reclamațiile false sau exagerările, și mai ales obiectiv.
Ne-am gândit și noi la această variantă și considerăm că avem resurse interne de evaluare, prin persoane pregătite în domeniile psihologie/ asistență socială / drept / științe ale educației etc.
Dacă cazurile de abuz sunt foarte grave, cu siguranță se va apela la autoritățile competente.
- Multe noțiuni mi se par exagerate “Vino aici, imediat!” „Să nu mai observ că faci acest lucru!” nu mi se pare abuz, când ești pe munte cu un copil care o ia la fugă spre o prăpastie. Credeți-mă că zici orice să îl oprești. Sau în gară când se repede spre trenul care intră la peron. Să nu îl faci prost, urât, gras, etc. sunt de acord, să nu îl bați, dar dacă situația o impune trebuie să îl pot trage de mână când se aruncă din tren, sau să îi smulg din mână hârtia igienică cu care încearcă să înfunde WC-ul, sau spray-ul cu care umple cortul pentru că i se pare distractiv. Prevederea potrivit căreia o comisie (formată din persoane fără experiență) va hotărî că am avut dreptate, să fim serioși, odată reclamația făcuta și judecată de centru va rămâne în amintirea tuturor și în 2 ani acel lider va deveni în povești egal cu extratereștrii mâncători de oameni. Atunci chiar vom avea un abuz, dar asupra unui lider. Avem din ce în ce mai puțini lideri într-o perioadă în care nimeni nu vrea să se mai implice. Un alt aspect, despărțirea de plușul preferat și păturica dragă. Eu am trecut cu fetița mea prin acest proces cu un psiholog, și despărțirea există. Psihologul nu a spus să păstreze obiectul respectiv (păstrarea se face tocmai în cazul unor situații cu copii abuzați sau cu probleme) ci a despărțit-o ușor. Dar noi într-un camp ce facem cu un copil care își aduce plușul de 70cm și insistă să îl care pe munte? Lași copilul acasă făcând discriminare, iei copilul spunându-i că vii pe munte dacă lași obiectul acasă și potrivit prevederilor fac un abuz. Eu nu pot în 1 ședință pe săptămână să fac terapie cu fiecare copil, si nici nu mi se pare corect să primesc în centru doar copiii cu o anumită structură emoțională, pentru că în urma acestei politici, asta se poate întâmpla. Ca să ne protejăm ca lideri vom accepta la înscriere doar copiii foarte stabili emoțional, disciplinați, etc. În acest fel nu vom risca să facem ceva interpretat ca abuz. Eu nu m-am înscris în organizație pentru a face diferențe între copiii și nici pentru a judeca pe cineva, ci pentru a-i învăța să treacă prin viață cu fruntea sus și să depășească obstacole. Putem avea și situația opusă în care comisia centrului va decide că un abuz real nu este abuz, din solidaritate față de liderul implicat, și atunci vom avea o altă problemă.
Idea principală este să ne asigurăm că nu ajungem într-o situație în care un copil sau tânăr să fugă spre o prăpastie sau spre un tren, ci să construim relații de încredere cu membrii noștri astfel încât înfundatul WC-ului cu hârtie igienică să fie doar o glumă proastă și nu o acțiune menită să atragă atenția adulților pentru a înlocui poate o problemă pe care o trăiește acasă și de care nici unul dintre lideri nu știe.
Educația se poate face și fără țipete, tras de mânecă, îmbrâncit sau palme. Și există foarte multe situații care pot apărea, la fel e și responsabilitatea pe care fiecare dintre noi o are față de acești copii.
Fiecare dintre situațiile menționate are și soluții care nu sunt agresive verbal sau fizic pentru nici unii din membrii implicați. Ce ne propunem este să formăm responsabilii locali de SfH în cele câteva sesiuni, pentru a putea ajuta toți liderii să identifice acele soluții care să ofere un mediu sigur.
- Responsabilul SFH ar trebui să treacă printr-un proces de acreditare care chiar să îi ofere experiența, maturitatea și cunoștințele necesare în a diferenția un abuz de o exagerare, comisia formată de persoane cu experiență având rolul de a prelucra doar acele cazuri care sunt realmente de abuz, sau au elemente clare de abuz, după ce acuzatul și acuzatorul au parcurs în prealabil niște pași care să asigure tratament egal și echitabil ambelor părți.
Ne dorim ca toate persoanele implicate să aibă maturitatea și experiența și cunoștințele necesare pentru a trata fiecare situație în parte în cel mai bun mod. Niciun cadru didactic nu este acreditat în această direcție deși copiii și tinerii merg la școală și avem încredere în acest proces formal. Însă responsabilul de SfH nu e un polițist sau un judecător care să vină să urmărească ce se întâmplă. Ci hai să privim această persoană mai degrabă ca pe un terapeut la care mergem să îi împărtășim evenimente care considerăm că nu au fost potrivite pentru contextele respective și ne-au trezit diverse emoții și sentimente neplăcute.
7. Este folosit cuvântul Vătămare Corporală – care legal vorbind are niște implicații în care ni se recomandă să nu ne băgăm. Și propunerea este să înlocuim fragmentul respectiv. – modificări acceptate și integrate în Politică
8. La partea de activități internaționale de menționat că e necesar să fie cel puțin un responsabil SfH pentru maxim 50 de participanți, de înlocuit Șefii de contingent și autoritățile locale cu managementul contingentului în paragraful în care se menționează trecerea situațiilor în Registru SfH și coordonarea cu diferite poziții și de adăugat o mențiune în paragraful care menționează aplicarea schemei naționale de raportare că se întâmplă asta în completarea schemei stabilite de organizatorii internaționali. – modificări integrate în Politică
Pingback: Plan proiecte strategice 2021-2022 - Consiliul Director
Pingback: Poziția Organizației Naționale Cercetașii României în cazul fostului cercetaș Bogdan Pater - Consiliul Director
Pingback: Adunarea Generală 2022 (toamna) - Consiliul Director