Plan proiecte strategice 2021-2022

Primele 6 luni ale Consiliului Director au însemnat, în ceea ce privește proiectele organizației, eforturi spre a prelua toate proiectele în derulare deja din mandatul Consiliul anterior, planificarea pentru următorii 3 ani și prioritizarea proiectelor pentru anul următor. 

S-au făcut eforturi considerabile în ultimii ani ca să ajungem cât mai aproape de îndeplinirea Viziunii propuse în 2016, iar planul nostru e să ducem această muncă mai departe:

În 2023, cercetășia va fi cea mai importantă mișcare educativă pentru copii şi tineri din România, cu lideri autentici şi integri, care produce schimbări pozitive în comunitate, printr-o organizaţie sustenabilă, cu un sistem de management organic, eficace si eficient.

Am preluat și în Consiliul actual modul de lucru anterior, mai ușor de implementat și mai simplu de preluat de către echipe de lucru, cu mandate (documente de poziții / brief-uri) clare și explicative, pentru fiecare proiect în parte. Astfel, am grupat proiectele pe cele 3 direcții strategice (Calitatea Educației, Management și Sustenabilitate) și, față de anii trecuți, am adăugat pe lângă aria de Proiecte Transversale și cea de Operațional, pentru o mai bună urmărire a direcțiilor de lucru. 

Direcția strategică Calitatea Educației

În aprilie 2021 au fost prezentate și votate Noua Politică Educațională – primul pas înspre un program cercetășesc atractiv pentru copii și tineri și Woodbadge – un program de formare util și atractiv pentru adulți. Partea de concept a Politicii Educaționale ne oferă deja direcția spre ceea ce ne dorim să obținem din viitoarea programă educativă care pune accent atât pe natură și dezvoltare durabilă, pe implicarea în comunitate, abilități pentru viață și competențe pentru viitor, cât și spiritualitate, diversitate și incluziune. Practic, ne-am propus împreună un program atractiv și adaptat lumii de azi și de mâine. Elemente care se regăsesc și în programul de formare al adulților. 

Ce ne propunem mai departe în următorul an este să continuăm munca pe Revizuirea Programului Educațional care să cuprindă aceste elemente fundamentale, care să încurajeze însușirea de abilități și aplicații practice, nu doar participarea la activități, și care să se plieze pe nevoile copiilor și tinerilor de astăzi. 

Programul Woodbadge de formare al adulților este deja în implementare, suntem în plină perioadă de tranziție de la un sistem la celălalt și facem pași în această direcție prin sprijinirea formatorilor în participarea la Training the Trainers (Formarea de formatori) și a liderilor la programul de formare, iar recent avem o colegă nouă în echipa de Coordonatori Strategici care va prelua toată partea de formare din organizație și va ajuta la trecerea mai ușoară și mai clară prin acest proces de tranziție. În anul 2022 ne propunem să organizăm o serie de TTT pentru 20 de formatori și 2 serii a câte 25 de participanți pentru formarea liderilor.

Aceste două proiecte vin în scopul de a oferi un program atractiv pentru copii și tineri, și lideri pregătiți să le răspundă nevoilor lor de astăzi cu accent pe dezvoltarea continuă. E important și fain să avem lideri pregătiți și un program cool pentru cercetași, însă un element esențial este și siguranța pe care o oferim tuturor membrilor noștri în activitățile pe care le desfășurăm. Pentru ca acest lucru să fie posibil, echipa Safe from Harm a pregătit o Politică de protecție a copiilor, tinerilor și adulților (Politica Safe from Harm) care să vină în sprijinul fiecăruia dintre noi și pe care o susținem ca un pas esențial în creșterea noastră ca organizație. Și împreună planificăm următorii pași în implementarea și diseminarea ei în organizație. În acest an ne propunem să votăm împreună Politica Safe from Harm (SfH), să organizăm primele cursuri de formare pentru responsabilii de SfH din cadrul Centrelor Locale și să dezvoltăm materiale de lucru adecvate fiecărei ramuri de vârstă pentru o bună informare și conștientizare a importanței unui mediu sigur în activitatea cercetășească. 

Avem de ani de zile în organizație discuții despre lipsa adulților și necesitatea susținerii motivației liderilor astfel încât să rămână activi pe perioade mai lungi de timp și totodată să aibă un parcurs sănătos și echilibrat. Lucrăm pe direcția transformării cercetășiei în ceva ”cool” din nou, și anul acesta cercetășesc ne-am propus să finalizăm și să lansăm Starter Pack-ul pentru adulți, un instrument care să sprijine voluntarii care intră direct ca adulți în cercetășie și care să le ofere toate informațiile necesare într-un mod simplu, practic și fun astfel încât să se adapteze ușor în organizație. Și dacă tot ne propunem să sprijinim adulții și tinerii care vor să lucreze mai departe la o ramură de vârstă, ne dorim să avem și instrumente de management a voluntarilor (MOVIS) care să fie ușor de aplicat la nivel local și ușor de urmărit. 

Poate deja ai văzut video-urile explicative pentru fiecare etapă prin care trece un adult în cercetășie – recrutare, formare, monitorizare etc., cum ar fi să avem niște instrumente în completarea lor care să ne ajute să implementăm aceste etape corect și mai ușor la nivelul centrului nostru local?

La final de zi acceptăm că încă suntem într-o perioadă pandemică care ne ține pe loc, care ne forțează să ne adaptăm activitatea și să găsim noi resurse. Ne-am propus astfel, cu prioritate, să găsim acțiuni pentru creșterea capacității de retenție a cercetașilor, de la toate ramurile de vârstă și să venim în sprijinul fiecărui Centru Local. 

Direcția strategică Management

 Încă din 2016 am început să construim un sistem de management sustenabil în organizație. Povesteam la acel moment despre proceduri administrative simplificate la nivel local și național, pe care am reușit să le finalizăm – cum să ai un cont bancar pentru Centrul Local sau cum se iau deciziile la nivel de CCL sau chiar CD, ce facem cu Centrele Scout sau cum se înființează grupurile noi. În următorul an ne propunem să ne îndreptăm atenția spre Reorganizarea Administrativă. 

Ne propunem astfel cu prioritate să ne asigurăm că respectăm legislația din România și că avem o descentralizare administrativă a ONCR. Pentru asta, am aprobat deja în Adunarea Generală o rezoluție despre acordarea de personalitate juridică pentru toate Centrele Locale, care oferă câteva beneficii fantastice pe partea de gestiune financiară, parteneriate la nivel local, acces la surse de finanțare sau chiar facilitarea plății cu cardul pentru cotizații și participare la evenimente. În acest an ne propunem să definim modificări de statut și regulament în acest sens și să creăm primele ghiduri / instrumente care să ne faciliteze implementarea acestei schimbări la nivelul organizației. 

Și pentru că tot ziceam de eficientizarea diverselor procese, ne propunem să acordăm atenție dezvoltării organizaționale și să creăm un instrument (IEDLOC) care să ne faciliteze o dezvoltare organică a fiecărui Centru Local în parte și care să permită identificarea elementelor vulnerabile. Practic, să ajungem la un moment în care să nu ne mai punem problema la nivel local cine va fi succesorul la șefia Centrului Local sau cum facem să avem o creștere organică a tinerilor care ulterior să devină lideri, să avem o evidență bugetară constantă și să ne permitem să investim, de ce nu, în bărci, biciclete sau echipamente de campare pentru toți cercetașii Centrului nostru Local. 

Ne propunem deopotrivă să diversificăm sprijinul pe care îl oferim pentru dezvoltarea unui bun management la nivelul Centrelor Locale, organizând atât sesiuni de formare sau ateliere online, cât și dezvoltând în mod continuu noi funcționalități pe membri.scout.ro sau documente suport / ghiduri care să faciliteze acest demers.

Păstrând în atenție dorința noastră de a investi în tineri și de a le dezvolta competențele necesare pentru a deveni buni lideri și a prelua ulterior roluri și responsabilități de conducere, lucrăm activ la un curs de guvernanță online. Și în plus, vrem să dezvoltăm edu.scout.ro, platforma noastră online de formare, care are deja mai multe sesiuni pe diverse tematici și care vine în sprijinul întregului sistem de formare.

Suntem în 2022 și în fiecare zi folosim telefonul și aplicațiile de mobil pentru orice. A venit momentul să ne îndreptăm spre digitalizarea proceselor. Dacă în consiliul trecut am înființat echipa Tech și am implementat cu succes votul online la Adunarea Generală, acum ne propunem să mergem un pas mai departe și să ne folosim de tehnologie pentru a eficientiza procesele pe care le avem și a ne face viața mai ușoară când e vorba de lucruri administrative. 

Totodată vrem să lucrăm la: un inventar al materialelor centralizat pentru sediul național și pentru Centrele Locale, o aplicație care să eficientizeze contractarea de noi voluntari și urmărirea parcursului lor în cercetășie (MOVIS) și o aplicație de mobil (deja activă) pentru o comunicare mai eficientă cu membrii organizației, cu informații utile pentru fiecare ramură de vârstă. 

Dacă încă nu ai aplicația de mobil instalată, te invităm să intri în Play Store și să o downloadezi (Cercetașii României îi spune) și poți avea oricând acces la vizualizarea profilului și a situației cotizației, discuții, evenimente, practic mult din ce este în platforma online membri.scout.ro. Și poate cât de curând vei primi notificări despre activitatea următoare de la cercetași, despre un stagiu de dezvoltare durabilă sau un camp internațional.

Direcția strategică Sustenabilitate

Am tot vorbit despre această organizație sustenabilă la care visăm și știm deja că sustenabilitatea poate să însemne foarte multe lucruri (retenția voluntarilor și a angajaților organizației, o situație financiară stabilă și finanțare pentru proiecte, comunicare eficientă și cu impact sau strategie pe termen lung, amprenta de carbon a fiecăruia dintre noi sau folosirea a cât mai multor materiale reciclabile, o creștere organică a cercetășiei în România și multe altele).

În următorul an ne propunem să ne îndreptăm atenția spre crearea unor strategii de comunicare și fundraising care să ne ajute să împărtășim cu lumea exterioară nouă, ce facem noi la cercetași, care e impactul pe care îl avem asupra copiilor și tinerilor, care sunt toate proiectele noastre faine care sprijină educația și cum schimbăm în fiecare zi lumea din jurul nostru. Și cum să găsim și finanțări pentru toate acestea, care sunt soluțiile posibile să putem face tot ce ne propunem și din perspectivă financiară, cum creștem parteneriate trainice, că tot vorbeam de sustenabilitate, cu cine alegem să ne parteneriem ca să ne atingem misiunea și să ne respectăm pe deplin valorile cercetășești. 

Ne bucurăm că deja facem pași mari în această direcție, având deja o persoană angajată în organizație pe fundraising și căutăm chiar în acest moment o persoană pe partea de comunicare. 

Ne-am propus pentru acest an să avem manualul de brand al organizației – să știm ce, când și cum ne prezentăm, fie că vorbim de logo sau de cămașa de cercetaș. 

Și urmează, cât de curând, să avem și un site nou, updatat la 2021, cu poze faine, dar mai ales un site care să poată integra articolele pe care cercetașii le scriu despre activitățile și învățăturile lor la cercetași. Echipa Tech sprijină dezvoltarea site-urilor de Centru Local, și dacă nu ai citit încă detalii despre acest demers, aruncă un ochi aici și hai să facem aventurile cercetașilor cunoscute.

Totodată ne-am propus să finalizăm strategia de Dezvoltare Durabilă și un ghid pentru evenimente responsabile, primii pași spre a deveni sustenabili și în sensul de atenți la mediul înconjurător și la ce să lăsăm în jur pentru generațiile următoare.

Operaționale și Transversale

Întorcându-ne un pic la începutul acestui articol, spuneam că am adăugat o secțiune nouă cu proiecte transversale și operaționale. Și sunt multe proiecte și task-uri la acest capitol și toate sunt aici, însă în următorul an avem o listă cu 4 proiecte prioritare, mari și faine. 

Vrem să finalizăm un ghid al liderului incluziv pentru ca fiecare dintre noi să devenim un model în comunitățile noastre și ne propunem cu ajutorul echipei de Diversitate și Incluziune să oferim sprijin pe partea de conținut în toate celelalte proiecte în derulare (program educativ, Woodbadge, MOVIS etc.). 

Mișcarea cercetășească pune accent pe principiul spiritual și dezvoltarea copiilor și tinerilor în această direcție. E unul dintre pilonii esențiali ai metodei educative cercetășești. Pe lângă introducerea acestui concept în partea de formare a adulților și în programul educativ al copiilor și tinerilor, în următorul an ne propunem să avem instrumente utile care să ne permită organizarea ceremoniilor pentru fiecare dintre cercetași, indiferent de credința lor. 

Totodată considerăm esențial să clarificăm în organizație când, unde și ce purtăm din însemnele ONCR la evenimentele cu parteneri externi. Nu de puține ori ne-am trezit în situații în care nu știam dacă e sau nu potrivit să purtăm cămașa de cercetaș la un eveniment cu diverse instituții prezente, când purtăm eșarfa și care dintre eșarfe sau care e rolul pin-ului și unde ar trebui așezat. Această acțiune e strânsă legată și de elaborarea manualului de brand despre care povesteam anterior, care să ne ofere unitatea în reprezentarea noastră externă. 

Și pentru că pe zona financiară ne dorim să fim cât mai sustenabili, să avem un exercițiu financiar – contabil corespunzător, practic să înțelegem ce se întâmplă cu bugetul organizației, ce fonduri avem și cum facem să ne investim resursele eficient, ne propunem să avem alături de Consiliul Director un trezorier ONCR.

Ne propunem să avem un an cercetășesc plin de activități și proiecte, și mulțumim tuturor cercetașilor care ni s-au alăturat în această nouă aventură prin înscrierea în echipele naționale. Împreună, ducem cercetășia mai departe, cu fiecare proiect, cu fiecare idee, pentru o organizație mai sustenabilă, cu un sistem de management eficace și eficient, cu lideri autentici și integri și un program educativ atractiv. 

2 thoughts on “Plan proiecte strategice 2021-2022”

  1. Pingback: Plan operațional trienal (2021-2024) - Consiliul Director

  2. Pingback: Document de poziție cu privire la retenția membrilor în ONCR, pe termen mediu și lung, în context pandemic și post-pandemic - Consiliul Director

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *